Tom Cooijmans | 10 november, 2017

wat Max ons kan leren over digitaliseren en digitale vaardigheden

begin van de digitalisering en het ontstaan van digitale vaardigheden

De eerste e-mail over een computernetwerk werd in 1971 door Ray Tomlinson verzonden. Rond 1995 werd het pas populair bij het grote publiek omdat vanaf toen het internet meer algemeen toegankelijk werd.

In 1973 werd Joel Engel gebeld door Marin Cooper: ‘Joel, ik bel je met een echte mobiele telefoon. Een draagbare handheld telefoon.’ 10 jaar later, in 1983, kwam de eerste mobiele telefoon voor consumenten op de markt. In 1994 werd het eerste telefoonnetwerk uitgerold en vanaf toen ging het snel.

vroeger

Iedereen heeft het wel eens gehoord, de zin: ‘Vroeger, toen we nog gewoon naar elkaar toe moesten om elkaar te spreken.’

Maar is dit wel echt ‘vroeger’, of is het eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden? 20 jaar geleden had nog bijna niemand een mogelijkheid om te communiceren op een andere manier dan per brief of face-to-face. Nu, 20 jaar later, ben je blij als je een brief krijgt of als je een goed face-to-face gesprek voert.

20 jaar oud: digitalisering en Max Verstappen

Is er in de geschiedenis dan al ooit zo’n ingrijpende verandering geweest als het internet en de digitalisering die het met zich meebrengt? En dan ook nog maar in het tijdsbestek van 20 jaar?

Ja, er is iets ingrijpends gebeurd in onze geschiedenis de laatste 20 jaar. Er is een jongen geboren op 30 september 1997. Hij heet Max Verstappen. Max heeft er 20 jaar over gedaan om bij de besten van de wereld te horen. Hij heeft 13 jaar getraind om nu met meer dan 300 km/u over het circuit te crossen. Dit vinden we geweldig, wat een talent, eindelijk is er een Nederlander die wél succes heeft in deze sport. Maar waarom vinden we dit zo knap? We kunnen toch allemaal autorijden? Waarom zien we in de sport wel het nut van trainen en het ontwikkelen van vaardigheden en zien we dit in het bedrijfsleven helemaal niet terug?

‘kwart bedrijven verslikt zich in digitalisering’

Waarom ik dit vraag, vanochtend las ik een artikel in het AD met de titel: ‘Kwart bedrijven verslikt zich in digitalisering’. De reden, gebrek aan digitale vaardigheden.

20 jaar geleden was er nog nagenoeg niets en nu hebben we zelflerende thermostaten in onze woonkamer hangen. Maar wat verwachten we van onze medewerkers? Dat ze allemaal in een formule 1 auto kunnen rijden? Het hele land staat op zijn kop omdat het super talent Max Verstappen de wereld verovert met zijn onnavolgbare acties. Maar wij verwachten dat onze medewerkers dit zonder enige vorm van hulp of training ook voor elkaar gaan krijgen? Ja, we kunnen allemaal autorijden, we doen het zelfs dagelijks, maar als Max Verstappen nu in zijn kart van vroeger gaat racen tegen jou, en jij mag in zijn formule 1 auto rijden, wie zou er dan winnen? Juist, onze getrainde Max!

digitale vaardigheden

Waarom investeren wij dan onvoldoende in training als we gaan digitaliseren? We geven onze medewerkers digitale middelen die veel beter en sneller werken dan vroeger (de formule 1 auto) maar we kijken vervolgens niet naar de digitale vaardigheden die benodigd zijn om ook daadwerkelijk zonder te ‘crashen’ over het circuit te kunnen racen. Op deze manier gaat de kart, ondanks de grote investering, het nog steeds winnen van de formule 1 auto en dat is zonde.

Adoptie van technologie is dus niet alleen het aankopen en instellen van een dure digitale F1 auto, maar de focus moet juist liggen op het verkrijgen van digitale vaardigheden om er ook goed mee te kunnen rijden.

Wil je meer weten over adoptie van technologie of het trainen van je medewerkers, neem dan contact op met mij, Tom Cooijmans.