Lotte Wendrich | 13 november, 2017

over de week van de werkstress, lunch, notificaties en plannen

Eet jij graag je lunch aan je bureau, voor je laptop of pc? Of neem je even de tijd om te eten en om wat te kletsen met collega’s? Hoe vaak maakt jouw telefoon geluid wanneer je aan het werk bent? En laten we het ook eens hebben over plannen, nu we toch bezig zijn.

gedrag

Het is bijna gewoon in sommige organisaties: samen eten met collega’s, beetje bijkletsen, plannen doornemen voor de komende tijd of juist even terug kijken op het weekend. De andere kant is bij sommige organisaties ook heel gewoon: geen pauze nemen, je bammetje opeten voor je beeldscherm. En misschien een half uurtje eerder naar huis, en soms ook niet.

Het verschilt natuurlijk wat bij je past, wat je nodig hebt en hoe vol je agenda is: of je wel of geen tijd neemt om te lunchen.  Al ben ik wel voorstander van het nemen van je lunchpauze. Al is het maar een kwartiertje. En dan bij voorkeur ben je dat kwartiertje niet achter je werkplek.

Mijn lunchpauzes zijn zo goed als heilig. Ik wil tijd nemen om te eten, ik ben anders echt niet te genieten. En natuurlijk komt het wel eens voor dat ik mijn lunch wat sneller weg eet, dat ik niet een heel uur blijf zitten, maar een gewoonte wil ik hier niet van maken. Doe je mee?

techniek

Een plingetje hier, een plingetje daar en weg is onze concentratie. Foetsie is de focus die we daarvoor hadden. Wist je dat je gemiddeld 7 minuten of meer nodig hebt om op hetzelfde concentratieniveau te komen als voor je afleiding? En herken je het dat je met goede voornemens je werkdag begint en zodra je je mail opent dit voornemen als sneeuw voor de zon verdwijnt?

Mijn advies? Zet de meldingen van sociale media en andere apps uit op je telefoon. En kijk daarbij ook naar de badges bij de apps: de getallen van nieuwe berichten. Bij een nieuw WhatsAppbericht, krijg ik geen geluidje, wel een melding bij de app of op het scherm. Maar bij andere apps staat dit allemaal uit. Heerlijk rustig.

En je mail op je laptop/pc? Ook daarvan kun je de meldingen uitzetten, scheelt een hoop afleiding gedurende de werkdag. En voor de mensen die wel in zijn voor een experiment: begin je werkdag met een uurtje werken aan je eigen to do lijstje (en niet die van een ander), en open daarna pas je mail!

bewustwording

Ha! En dan nu de planning.
Zelf een planning maken geeft mij overzicht. Het geeft mij zicht of mijn to do lijstje ook past. Daarbij kijk ik ook graag even terug op afgelopen week (wat ging er goed,  wat kan er beter) en kijk ik vooruit naar volgende week (zijn er dingen waar ik nu al rekening mee moet houden?). Zo leer ik zelf ook betere planningen te maken voor mijzelf en kan ik voldoende voorbereidingstijd plannen voor bijvoorbeeld nieuwe workshops. En ik kan aan de bel trekken bij collega’s wanneer ik voorzie dat ik dingen niet ga halen.

Waar ga jij mee aan de slag vandaag?