Emma Kastelein | 18 januari, 2018

loopt jullie digitale transitie al storm?

Terwijl buiten de windkracht 10 rondgiert (ik woon op fietsafstand van de Zuid-Hollandse kust), schrijf ik in mijn behaaglijke eetkamer het eerste blog van een reeks rond het thema ‘Digitale transitie’. Je mag van ons dus verwachten dat we de komende tijd, iedere week, een blog schrijven rondom dit topic. Iedereen vanuit zijn of haar eigen expertise en interesses, zoals we dat onlangs ook deden rondom ‘Adoptie van nieuwe technologie’. Hieronder zet ik de must-reads die dat heeft opgeleverd nog even voor je op een rij.

En terwijl ik dit allemaal typ, vraag ik mij af: “vanaf welke windkracht mag je spreken van storm?”. Ik knal er gauw een Googletje tussendoor (ik ben heus niet snel afgeleid, hoor). Aha, het antwoord is vanaf windkracht 9. De windschaal van Beaufort weet mij direct te vertellen dat ik op een dag als vandaag kan omwaaien. Maar goed dat ik voorlopig niet naar buiten hoef.

Hoe normaal vinden we het inmiddels dat, wanneer je een vraag hebt, het antwoord meteen uit je computer komt rollen? Heel normaal en we staan er soms niet eens meer bij stil. Maar dit geldt alleen voor privé gebruik. Zijn we aan het werk, dan vinden we het helemaal niet gek, zelfs acceptabel, als we lang moeten zoeken naar informatie. En waarom is dat? Omdat dat toch ‘in de baas z’n tijd’ gebeurt? Omdat kennis nog steeds macht is in organisaties en als je zelf iets niet weet, dat jouw probleem is? Of ben ik nu te cynisch en is er alleen simpelweg geen plek ingericht waar kennis gemakkelijk beschikbaar kan worden gemaakt en waar informatie moeiteloos steeds geüpdatet en doorzocht kan worden? Of staan deze punten allemaal met elkaar in verband?

Hoe dan ook, de Google-realiteit is vaak nog een ver van m’n bed show op de werkvloer. En dat is zonde. Ontzettend zonde. Want één van de key-success factoren van organisaties is de informatiehuishouding op orde hebben. Onderzoek heeft aangetoond dat organisaties waar informatie wordt beschouwd als kapitaalgoed en waar men gezamenlijk de verantwoordelijkheid neemt om deze up-to-date te houden, dit hen geen windeieren legt. Door altijd goed geïnformeerd te werk te gaan, kunnen zij snel reageren bij veranderende omstandigheden. Zo houden zij de wind in de zeilen, waar de concurrent zich nog druk maakt om een storm in een glas water.

Digital WorkSpace scan

En hoe ver zijn jullie in de digitale transitie? Wellicht kan onze blogreeks van de komende periode rondom dit thema jullie helpen weer wat stappen vooruit te zetten. Maar als je echt wilt weten hoe jullie ervoor staan, kun je onze Digital WorkSpace (DWS) scan uitvoeren. Een uitstekende nulmeting die work21 heeft gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van Jane McConnell (2014). De scan gaat verder dan alleen digitale informatievoorziening. Via een vragenlijst krijg je voor jouw organisatie inzicht in drie dimensies:

  • WIL men wel veranderen?’ (mindset)
  • KAN men wel veranderen? Zijn de mensen digivaardig genoeg en werken de systemen mee? (capabilities)
  • MAG men wel veranderen/worden de medewerkers voldoende gefaciliteerd? (enablers)

primeur!

Je kunt nu de DWS vragenlijst online invullen om een beeld te krijgen van jullie digitale transitie. Ik zal de resultaten vervolgens persoonlijk aan je terugkoppelen.

Uiteraard worden de resultaten steeds representatiever naarmate er meer deelnemers van jouw organisatie deelnemen en de resultaten waardevoller wanneer je deze met jouw eigen collega’s tegen het licht aan kunt houden. Waarom ligt jouw antwoord op vraag X zo ver uiteen met het antwoord van jouw IT-collega, bijvoorbeeld? Daarom kun je de scan ook in workshopverband bij ons afnemen, waaruit quick wins en een plan van aanpak kunnen vloeien. Interesse? Neem gerust contact op met mij, Emma Kastelein.

must-reads blogreeks Adoptie van nieuwe technologie

Ten slotte heb ik je een lijstje met must-reads beloofd van blogs uit onze vorige reeks rondom het thema ‘Adoptie van nieuwe technologie’.

andere kijk op adoptie van technologie: duurzaam veranderen door Annemieke Sonneveld
last van keuzestress met Office 365? door Paul Dionisius
Planner vs. Trello: gratis tools voor digitaal scrummen door Emma Kastelein
wat Max ons kan leren over digitaliseren en digitale vaardigheden door Tom Cooijmans
OneNote voor projectleiders – 6 slimme tips voor meer structuur door Sanneke Kats
Microsoft To Do App: 4 redenen waarom je niet zonder kunt door Jessy Winkels

We wensen je veel leesplezier, voor nu en met de blogs die komen gaan!