Sanneke Kats | 10 augustus, 2018

Hoe creëer je een feedback cultuur? Deel 1

Op 25 september organiseren wij in samenwerking met TruQu voor gemeenten een evenement over hoe je een cultuur van continue feedback creëert. In een tweeluik nemen we u graag (alvast) mee in het waarom van een feedback cultuur en wat vanuit onze ervaring daarvoor nodig is. Opgeven kan via deze pagina.

Wat is een feedback cultuur en wat komt erbij kijken?

Het woord feed in feedback betekent letterlijk ‘eten geven’ of ‘voeden’. Een mooie metafoor om te koppelen aan wat het daadwerkelijk betekent. Regelmatig gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam; regelmatige constructieve feedback zorgt voor een gezondere cultuur binnen een organisatie. En wie wil er niet een gezond lichaam of werken bij een organisatie met een gezonde cultuur? Daar moet je alleen wel wat voor doen (of laten).

Het halfjaarlijkse gesprek met de leidinggevende en een 360-gradenfeedbackformulier zijn bekende middelen om feedback te organiseren en processen en vaardigheden te verbeteren. Concrete voorbeelden bij de feedback zijn echter vaak vergeten – want te lang geleden – waardoor feedback nog weleens blijft hangen bij algemeenheden.

Gratis en voor niets

Onderlinge feedback, geïntegreerd in de dagelijkse praktijk is direct te koppelen aan die ene situatie op dat ene moment, want nog vers in het geheugen. Bij directe collega’s, of vakgenoten van uw medewerkers ligt een grote bron van kennis over elkaar, GRATIS en voor niets! Zonde om die te laten liggen, maar dan moet er wel een cultuur van feedback bestaan. Een cultuur, waarin het de norm is om tijdens het werk elkaar te helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden en verbeteren van processen. En dat is niet altijd het geval.

Feedback cultuur

Wat wij verstaan onder een feedback cultuur is een cultuur waarin continu van elkaar leren centraal staat. Er is onderling vertrouwen, mensen kennen elkaar goed en er is een open houding ten opzichte van leren en ontwikkelen. Een cultuur waarin men tijdens het werk een keer (of vaker) een compliment uitdeelt en de samenwerking regelmatig evalueert. Waarin kritische feedback niet direct als aanval wordt ervaren (mits constructief gebracht..). En waarin medewerkers om feedback vragen aan collega’s na een bepaalde prestatie.

Maar hoe zorg je voor een dergelijke cultuur? Een paradigmawijziging

In de volgende post nemen we u graag mee in wat erbij komt kijken om naar een cultuur van feedback toe te groeien. En gebruik te kunnen maken van die enorme bron van kennis bij uw eigen medewerkers en hun direct leidinggevenden.

In ieder geval moet er een wijziging in denken in gang worden gezet – zie tekening bovenaan deze post -, een nieuwe norm waarin elkaar regelmatig van feedback voorzien normaal wordt gevonden. Van alleen halfjaarlijkse gesprekken met de leidinggevende naar continu leren en ontwikkelen, van elkaar controleren naar elkaar helpen en resultaten direct verbeteren.

 

Wil je een vraag stellen of een keer sparren over dit onderwerp, of over hoe je slimmer en efficiënter (samen)werkt, goede werkafspraken maakt en daarbij de technologie optimaal inzet? Neem dan contact op met Sanneke Kats (sanneke.kats@work21.nl)