Erik de Jong | 8 april, 2019

Mens op de kaart (deel 2)

(Dit is deel 2 van een serie over verandermanagement en Prosci, zie hier deel 1)

Bij veranderingen in je organisatie zijn er altijd wel redenen om de ‘menskant’ niet de verdiende aandacht te geven. Je hoort bijvoorbeeld: ‘Het implementeren van de nieuwe software zelf heeft nu eerst àl onze aandacht nodig’. Of trots wordt verteld dat het allemaal goed komt want ‘de collega’s bij L&D hebben ergens een mooie training ingekocht’. En soms moet je gewoon niet moeilijk doen: ‘De nieuwe werkwijze is verplicht, dus medewerkers hebben geen keuze’.

Wat breng je ertegenin, in dialoog met een interne stakeholder? Er zijn boekenplanken vol argumenten, maar volgens mij kun je het beste inspelen op de persoonlijke drijfveer van je gesprekspartner. Klinkt nog wat vaag? Ik kleur het even in.

Rood

No alt text provided for this image

Maak duidelijk dat je het succes van jouw project in hoge mate zelf in de hand hebt. Er wordt wel gezegd dat 70% van de projecten mislukt. Dat percentage klopt niet (link), maar belangrijker is om niet passief af te wachten of je toevallig bij die 70% zit. Beïnvloed je succes zelf! Uit onderzoek van Prosci en McKinsey blijkt dat je slechts 15% kans op succes hebt, als je de ‘menskant’ van de verandering negeert. Andersom: doe je dat intensief en slim, dan stijgt die kans tot 93%. Grijp die kans!

Blauw

No alt text provided for this image

We hebben het over ‘succes’, maar wacht even: wat bedoelen we precies met het (mis)lukken van een project? Hoe moet je de uiteindelijke ‘Return on Investment’ van het project zien? Prosci ziet drie manieren waarop changemanagement de opbrengst van je project concreet beïnvloedt:

  1. de collega’s gaan er sneller mee aan de slag, het levert uiteindelijk meer op;
  2. meer collega’s gebruiken (meer van) de oplossing, waarin geïnvesteerd is; en
  3. collega’s zijn bekwamer en plukken meer vruchten van de investering.

Groen

No alt text provided for this image

Uiteindelijk gaat het om de mensen. Je kunt het collega’s en klanten niet aandoen om changemanagement te negeren. Elke verandering trekt mensen natuurlijk uit hun comfortzone, ook al geef je het positieve labels als ‘ontwikkeling’, ‘innovatie’ of ‘uitdaging’. Vanaf de eerste aankondiging (of roddel!) is er gedoe. Aandacht voor de menskant kan echter de ellende beperken: de stress, het productiviteitsverlies, het verloop van medewerkers en de impact op de klanten. En dat is zeker nodig als er verschillende verandertrajecten tegelijkertijd lopen, vlek-op-vlek.

Geel

No alt text provided for this image

De ‘zachte’ kant van veranderen levert de pittigste vragen op. Het is uitdagend en gewoon erg leuk om te puzzelen en samen gave oplossingen te ontdekken om mensen mee te krijgen in verandering.

En… als je mij persoonlijk een beetje kent dan weet je waarschijnlijk dat mijn persoonlijke drive ook vooral in deze hoek ligt: volle kracht vooruit!

 

Verder praten of een keer sparren? Neem contact op met Erik de Jong.