urgent-o-meter

Geen enkele organisatie is hetzelfde. Vandaar ook dat work21 met behulp van de urgent-o-meter bekijkt wat nodig is bij de adoptie van nieuwe manieren van werken en organiseren. Het model van de urgent-o-meter ontwikkelde work21 om organisaties te helpen bij hun keuzes welke interventie- en adoptie-strategieën geschikt zijn voor je organisatie en type medewerkers.

Zie model rechts. Door te werken met de urgent-o-meter krijg je snel inzicht over de te verwachten resultaten van de verschillende strategieën. Bij het invullen valt op in welke mate je medewerkers zich kwetsbaar op moeten stellen en of hier veel of weinig resultaat van te verwachten valt. Hierbij speelt bij het maken van de keuzes aan de ene kant de interne noodzaak (vanuit de veranderbehoefte binnen de organisatie) en aan de andere kant de externe noodzaak (dus de mate waarin klanten en potentiële klanten vragen om een andere opstelling.

Strategie urgento-meter

verschillende strategieën

Wanneer wij de urgent-o-meter hanteren, kunnen we kiezen uit een grote diversiteit aan strategieën, van een-op-een training, web-based trainingen, build-it and they will come strategie, tot een grote interne gebruikersgroep training.

meer?

Voor vragen of meer informatie over de urgent-o-meter aanpak kan je contact opnemen met Jessy Winkels of Sanneke Kats.

Case

INOS

Klik hier om de case te bekijken.
Klik hier om de case in te klappen.

INOS is een vernieuwende, ambitieuze stichting voor Katholiek Onderwijs in de gemeente Breda. In 29 scholen binnen de gemeente Breda werkt INOS aan het ontdekken van de talenten van hun leerlingen. Zij begeleiden hen in hun groei tot zelfbewuste en verantwoordelijke mensen. INOS wil blijven leren omdat de wereld blijft veranderen. Hiertoe voerden zij een nieuwe manier van werken in. work21 hielp met behulp van de urgent-o-meter waar de organisatie als eerste mee aan de slag kon gaan.

aanpak

De urgent-o-meter is een handig hulpmiddel om te bepalen welke werkvormen geschikt zijn om de gewenste verandering voor elkaar te krijgen. Aansluiten bij het dagelijks werk en de bestaande werkprocessen staat voorop.

werkscenario’s

Door uit te gaan van werkscenario’s leg je de verandering bij mensen zelf. Deze strategie helpt om ICT-middelen, gedrag, organisatiekaders en de werkplek met elkaar te verbinden en zorgt voor een praktische vertaalslag naar de dagelijkse activiteiten en werkzaamheden van medewerkers in de organisatie. Met de werkscenario’s zetten organisaties kleine en concrete stappen die bijdragen aan de visie en doelstellingen.

 

probleemstelling

Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Ook bij INOS was dit het geval. Dit is een van de belangrijkste uitgangspunten die work21 hanteert wanneer we veranderprogramma’s begeleiden bij organisaties.

 

conclusie

Doordat de medewerkers van INOS van het begin betrokken waren bij de veranderingen, ontstond draagvlak en zagen medewerkers de voordelen voor hun werk. Voorbeeldgedrag was daarbij een belangrijk aspect. In de visie van work21 hoort in elk veranderprogramma aandacht te zijn voor de rol van leidinggevenden binnen de organisatie.

Gerelateerde blogposts

Ons persoonlijk leren kennen of volgen? work21 heeft op dit moment dertien vaste medewerkers.
Wij werken regelmatig samen met partners wanneer wij je op deze manier beter van dienst kunnen zijn. Maak kennis met ons team, lees ons blog, of volg ons op LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram.
Maak je liever persoonlijk kennis? Koffie, thee of water met ons drinken kan natuurlijk ook!

organisaties waar wij voor werken