Slim werken en organiseren, Whitepaper

slim samenwerken in de 21ste eeuw, dat levert iets op!

5 Minuten

slim samenwerken in de 21ste eeuw, dat levert iets op!

introductie in slim samenwerken

Slim samenwerken in de 21ste eeuw. Wat betekent dit voor jouw organisatie? Wat is er mogelijk op dit gebied en waarom zou je dit eigenlijk willen? Ga samen met ons op ontdekkingsreis en ervaar wat ‘slim samenwerken in de 21ste eeuw’ voor jouw organisatie kan betekenen.

 

achtergrond slim samenwerken

Vroeger, toen postduiven nog hip waren, werkten we op een heel andere manier samen dan nu. Met de komst van internet en e-mail als boodschapper[1] kunnen we op een snelle(re), maar helaas ook vluchtige(re) manier, kennis en bestanden overbrengen. Heel anders dan in het papieren tijdperk waar de informatieoverdracht veel langer duurde en beperkter was qua bereik. Door het digitaliseren van onze informatie én communicatie ligt de wereld – zowel letterlijk als figuurlijk – aan onze voeten. Kennisdelen met experts in Canada of Japan is ineens heel gewoon. Nieuws bereikt ons sneller. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds rapper tempo op. Bedrijven in de 21ste eeuw maken de verschuiving van een productiegerichte naar een kennisintensieve organisatie. Deze ontwikkelingen vragen om een andere manier van organiseren.

 

wat betekent dit voor jouw organisatie?

Wat betekenen deze moderne ontwikkelingen voor jouw organisatie? Welke mogelijkheden biedt de 21ste eeuw? Oftewel, what’s in it for me? Juist! Dát is waar het om gaat! De technologieën kunnen nog zo mooi of hightech zijn, het gaat erom wat het jouw organisatie brengt. Dat je – samen met collega’s – slim met elkaar samenwerkt om organisatiedoelen te bereiken. Bijvoorbeeld om klanten optimaal te kunnen bedienen, met de juiste kennis, service en kwaliteit. Slim samenwerken betekent: het optimaliseren van je organisatie met behulp van nieuwe manieren van werken, passend bij deze eeuw. Slim staat daarbij voor veilig, effectief en efficiënt.
Hoe werk jij eigenlijk samen om je doelen te bereiken? Toch niet meer via mail en netwerkschijven? Alhoewel, voor heel veel organisaties is deze werkwijze nog steeds heel gewoon. En dat is ook niet zo gek. Sinds begin deze eeuw kunnen we pas gebruik maken van andere middelen, zoals digitale samenwerkingsplatformen als Microsoft SharePoint of IBM Connections en chat- en presence tools zoals Microsoft Lync en IBM Sametime.

[1] Weet jij wanneer??? In 1988 werd de 1ste Nederlandse organisatie aangesloten op het internet. Als eerste in het Europees netwerk! Email is – mede door de komst van internet – in de jaren ’90 geadopteerd door het grote publiek. Bizar dat we in zo’n korte tijd volledig verkocht zijn door mail en in sommige organisaties mail (bijna) als hoofd-“communicatie” middel gebruikt wordt.